:: ورود به سامانه
نام کاربری :
رمز عبور :

1402/08/19 18:51:31
جشنواره رسانه ای خزر
بیانیه هیأت داوران جشنواره رسانه ای گردشگری و مدیریت شهری خزر
هیات داوران جشنواره رسانه ای گردشگری و مدیریت شهری درخزر، پیش از هر چیز بر خود لازم می داند از تلاش های صورت گرفته برای برگزاری این جشنواره به عنوان پیش جشنواره رسانه ای بین المللی آستراخان روسیه با همکاری جمع کثیری از سازمان ها و ادارات استان مازندران به ویژه شهرستان چالوس و نیز با مشارکت ارزشمند رسانه های استانی تقدیر کند.


هیات داوران جشنواره رسانه ای گردشگری و مدیریت شهری درخزر، پیش از هر چیز بر خود لازم می داند از تلاش های صورت گرفته برای برگزاری این جشنواره به عنوان پیش جشنواره رسانه ای بین المللی آستراخان روسیه با همکاری جمع کثیری از سازمان ها و ادارات استان مازندران به ویژه شهرستان چالوس و نیز با مشارکت ارزشمند رسانه های استانی تقدیر کند.

بیانیه هیأت داوران جشنواره رسانه ای گردشگری و مدیریت شهری خزر

هیئت داوران جشنواره رسانه ای گردشگری و مدیریت شهری درخزر، پیش از هر چیز بر خود لازم می داند از تلاش های صورت گرفته برای برگزاری این جشنواره به عنوان پیش جشنواره رسانه ای بین المللی آستراخان روسیه با همکاری جمع کثیری از سازمان ها و ادارات استان مازندران به ویژه شهرستان چالوس و نیز با مشارکت ارزشمند رسانه های استانی تقدیر کند.

این جشنواره با ۱۰ هدف کلی از جمله ایجاد فضای رقابتی بین آثار مطبوعاتی و رسانه ای کشورهای حاشیه دریای خزر، ایجاد همگرایی ، تعامل و همکاری بین رسانه های این کشورها ، معرفی رسانه های کشورهای مذکور بین شهروندان ، ارتقاء سطح کیفی خبر و اطلاع رسانی و...

برگزار شد که در نهایت بناست آثار برتر این جشنواره در جشنواره بین المللی رسانه آستراخان روسیه شرکت داده شوند.

محور های  این دوره از جشنواره را ۸ محور تشکیل داده که از برخی آنها می توان به محیط زیست نوار ساحلی خزر (جنگل ها ،مراتع ، بحران آب ،زباله ، (توسعه منطقه ای فرهنگی ،سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و...) با تاکید بر ظرفیت دریای خزر ، توسعه گردشگری نوار ساحلی خزر (ایجاد ساماندهی فضاهای گردشگری) فرهنگ ( ارزش ها ، نگرش ها،  آداب و رسوم بومی ) ادبیات و خرده فرهنگ های ساحل دریای خزر ، تعاملات اقتصادی برون مرزی و بنادر دریای خزر ، مدیریت شهری و توسعه گردشگری شهرهای حاشیه دریای خزر و... اشاره کرد.

آثار ارسالی به این جشنواره ، تولید شده در بازه زمانی فروردین ۱۴۰۱ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ ، در دو بخش اصلی (۳۳۰اثر) شامل گزارش (با ۱۱۴اثر) مقاله و یادداشت (۵۳اثر) خبر (۴۰اثر)، مصاحبه (۳۶اثر) ، عکس (تک عکس وگالری) ،(۴۲ اثر)، چندرسانه ای (شامل اینفوگرافیک، پادکست، فیلم ، انیمیشن و موشن گرافیک، ۲۸ اثر) کاریکاتور و طنز (۵اثر) و صفحه آرایی و طراحی (12 اثر ) و بخش ویژه (۲۱اثر) با عنوان مدیریت شهری چالوس، توسعه عمرانی و گردشگری به رقابت پرداختند .

ارزیابی هیئت داوران حکایت از آن دارد که آثار ارسالی بعضاً با معیارهای مورد نظر فاصله داشته و نیازمند توجه بیشتر و در نظر گرفتن شاخصه های ارزیابی هنگام تولید آثار رسانه ای و شرکت آثار در جشنواره سال های آتی هستند . توجه به سبک ها ،تکنیک ها ،روش ها ، ابزارها و قالب های نوین  رسانه ای ، عنایت به ابتکار و خلاقیت در ایده و اجرا برای خلق آثاری خلاق ، جذاب و اثرگذار به ویژه در حوزه آثار بصری مورد توصیه است. آنچه مسلم است در ارتقای آثار در دوره های بعدی موثر باشد، توجه به امر آموزش و تلاش برای ارتقای سوادها و مهارت های لازم در سطوح مدیریتی ، تحریریه ،گرافیکی ، چند رسانه ای و فنی ، رعایت چارچوب های حرفه ای و اخلاقی و داشتن نگاه و رویکرد سازنده ، منصفانه و عاری از سوگیری و ارائه راه حل های موثر در آثار نقادانه است. شناخت دقیق قالب ها و رعایت ارکان ، اصول چارچوب ها ، ویژگی ها و قابلیت های هر یک از قالب ها می تواند در کنار نگاه  مبتکرانه ، به خلق آثاری بهتر بیانجامد.

نظر به اینکه آثار ارسالی بناست در یک جشنواره بین المللی شرکت داده شوند، توصیه می شود در سال های آینده این رویکرد در تولید آثار مدنظر قرار گیرد، تا ضمن کمک به اهداف عالیه جشنواره ، به توسعه تعاملات منطقه ای در حاشیه خزر، ارائه چهره ای در خور از ایران و.... یاری رساند .

 در یک بررسی جزئی تر باید گفت : شمار آثار دریافت شده در بخش گزارش قابل توجه بوده که نشان از پویایی و سرزندگی رسانه ها ، خبرنگاران و نویسندگان نوار ساحلی خزر دارد. تلاش نویسندگان ، به ویژه خبرنگاران نشریات، در بهره گیری از سبک ها و قالب های نوین گزارش نویسی و روایت گری متفاوت و دوری گزینی از سبک های کهنه و کلیشه ای برای نگارش گزارش کاملا مشهود بود که جای تجلیل دارد.

با تقدیر از تلاش های صورت گرفته برای تولید گزارش تحقیقی در برخی رسانه ها همچنان خلق آثاری ارزشمند در این حوزه نیازمند تلاش بیش از پیش است.

برخی قالب ها و بخش ها از جمله حوزه های بصری با توجه به توان و قدرت اثرگذاری آنها و نیز قالب هایی همچون طنز و کاریکاتور نیاز به توجه بیشتر در دوره های آتی جشنواره دارد .

 در پایان ، هیئت داوران با تبریک به برگزیدگان این جشنواره ، امید آن دارد که با عنایت به نکات مذکور از سوی مدیران و فعالان رسانه ای ، در جشنواره های سال های آتی شاهد آثار کیفی تر باشیم. انشاء الله

اعضای هیات داوران محمود مختاریان ، حمیدرضا مدقق و مریم سلیمی